Senin, 07 September 2009

KEBODOHAN MALAYSIA.........

Pak cik ! Simaklah :)
Saya melihat, sesetengah rakyat di Malingsia ini masih lagi di selubungi dengan sedikit sisa kebodohan yang nyata. Saya tidak akan berkata bodoh jika mereka ini berada dalam kelas rakyat yang berfikiran ortodok dan jumud. Tetapi masalahnya, segelintir manusia ini boleh la saya katakan berada dalam kelas yang agak luxury dalam masyarakat. Berpendidikan tinggi, bergelar Dr dan petah pula berbahasa Inggeris. Mereka ini saya klasifikasikan bodoh kerana ada ilmu tetapi tidak tahu menggunakannya. Berijazah tinggi, bergelar Dr dan petah berbahasa Inggeris tetapi menyalahgunakan kuasa, tak ke bodoh namanya tu ?.

Secara kolektif, nilai-nilai kebodohan ini bukan sahaja melanda sesetengah golongan penguasa peringkat tinggi malah mereka yang berdiri mewakili suara marhaen juga tak terlepas nilai kebodohan yang sama. Semua ini bukan lah andaian saya semata. Bukan juga saya sakit hati kerana tidak dilihat bodoh seperti mereka. Tetapi krisis penswastaan MAS yang hanggggat (ikut intonasi pengacara 3R..he he..3R lagi !) akhirnya membuka daya fikrah saya untuk melihat dan menilai, sedikit demi sedikit puak-puak intelek ini di telanjangkan dengan nilai-nilai kebodohan diri mereka sendiri yang amat nyata sekali.

Jika saya nak bandingkan mereka ini dengan sekawan lembu di padang, saya dengan penuh yakin dan hadorinya ingin mengishtiharkan bahawa sekawan lembu itu mempunyai gred kebodohan yang sedikit rendah berbanding dengan 2 3 kerat intelek ini. Mana tidaknya, lembu-lembu ini walaupun bertelanjang dengan sempoi, masih tahu menilai mana rumput mana tahi. Berbanding dengan 2 3 ekor intelek-intelek ini, pertimbangan akal mereka nampaknya terkucil atau mandul sama sekali apabila di hidangkan dengan keuntungan syarikat berjuta-juta sehingga tidak dapat membezakan langsung mana satu sumber halal dan mana satu sumber haram. Mana satu amanah dan mana satu penyelewengan.

Saya sebenarnya tidak tergamak untuk menggelarkan seseorang itu bodoh. Terutama kepada golongan-golongan intelek kelas atasan. Sebabnya, ilmu saya tidaklah sehebat mereka. Kereta saya tidaklah sebesar kereta mereka. Malahan bau ketiak mereka mungkin lebih wangi dan luxury berbanding ketiak saya yang hanya di lapisi rexona RM 3.80. Saya juga tidak kesah jika kebodohan mereka-mereka ini hanya menyusahkan diri mereka sendiri. Saya peduli apa !.

Tetapi apabila saya merasakan bahawa perbuatan bodoh banjingan-banjingan intelek ini dengan nafsu serakah serakus dinasor, nampaknya bakal mengempiskan poket pembayar tax orang-orang jawa seperti saya dan marhaen-marhaen yang lain maka tidak salah rasanya jika saya katakan yang mereka ini sebenarnya bebal lagi meyusahkan orang lain. Tamat !

Krisis MAS jika di amati, menampakkan betapa korupnya sesetengah manusia yang kononya intelek dan fasih berbahasa Inggeris. Sebelum bau busuk MAS ini tersebar 2 3 minggu lepas, saya masih ingat bagaimana cerita seram ini mula tercetus apabila kerajaan Malingsia bertindak membeli saham MAS yang jatuh semasa pemerintahan Dr M dengan harga RM 8.00 seunit. Nilai ini adalah 100% nilai sebenar harga saham. Gila apa ?. Saya kurang arif tentang jual beli ini, tetapi secara rawaknya kita dapat melihat bahawa nilai kebodohan ini telah pun berlangsung sejak dahulu lagi. Bagaimana sebuah syarikat yang bengkrap dengan hutang berjumlah RM 9 billion ini di beli dengan nilai 100% sedangkan harga saham ketika itu cuma RM 3.80 seunit. Tak ke buduh namanya ?. Ingin menyelamatkan Naluri milik intelek banjingan atau menyelamatkan kepentingan negara. Namun cerita ini senyap selepas itu.

Sehingga beberapa bulan lepas, MAS declare sekali lagi yang ianya telah rugi suku penggal kedua berjumlah RM 200 juta. Juta tuu!. Setelah itu, terungkai lah pakaian kebodohan intelek-intelek MAS satu persatu. Bermula dengan kisah 3 keping lukisan berharga RM 1.5 juta. Sekali lagi, betapa nilai kebodohan golongan intelek bertaraf Dr yang bersarang di dalam MAS terkeluar jua. Mungkin orang lain menganggapnya super genius. Tetapi, saya sebagai marhaen rakyat Malingsia yang bermentaliti dunia ke 3 ini tetapi menganggap bahawa si durjana ini mempunyai budaya bodoh yang menebal. Apa tidaknya. Apabila terdengar suara-suara sarkis di Parlimen mahukan lukisan jutaan ringgit ini di jual, Dr ini dengan gaya keanak-anakkannya menyebut bahawa lukisan ini tidak akan dijual kerana iannya bakal menaikkan imej sebuah syarikat bernilai berbillion ringgit. Kenyataan ini berjaya menggeletek bulu ketiak saya.

Saya ada membaca beberapa pendapat sinis di forum-forum di Internet berkenaan kenyataan bertaraf lawak Senario ini. Adakah lukisan jutaan ringgit ini akan menyebabkan berduyun-duyun pelancong asing menempah tiket kapal terbang dan melancong ke Malingsia ?. Adakah lukisan ini jika digantung di dinding rumah Munir Majid..opss..tersebut nama...akan melupuskan hutang berbillion-billion ringgit MAS secara automatik dan memulihkan laluan antarabangsa yang kurang menguntungkan sebelum ini ?. Ha ha ha. Ternyata Dr. yang membuat kenyataan ini seolah-olah membeli ijazah tinggi nya dari Kg Cheras Jaya Balakong. Mungkin dia belajar di Universiti Teknologi Sedili Besar.

Setelah cerita lukisan ini keluar, maka segala nanah dan kudis yang membusuk di dalam MAS selama ini terkeluar jua. MGG Pillai seorang jurnalis menghuraikan cerita ini dengan agak terperinci. Ada sesetengah orang tidak mempercayainya. Tetapi bagi saya, jika di letak di hadapan mata saya senaskah Utusan Malingsia dan sehelai artikel MGG Pillai, saya lebih rela untuk membaca dan mempercayai tulisan Pakcik Pillai ini. Melainkan kalau saya bermain nombor ekor, maka saya akan menaruh kepercayaan kepada Utusan Malingsia.

Menurut Pillai melalui tulisannya The MAS chairman and Dom Perignon champagne kerugian berbillion MAS bukan disebabkan kenaikkan harga minyak dan laluan antarabangsa yang merugikan, tetapi ianya lebih kepada salah guna kuasa dan barah skandal dalam urusan kepimpinan. Orang yang sepatutnya di buang ke laut akibat kecuaian menyediakan cukai kepada kerajaan Arab Saudi akhirnya diangkat menjadi Chief Finance Officer.

Disebalik budaya dan nilai-nilai kebodohan yang berlaku di dalam MAS, di luar pula lain ceritanya. Budaya bodoh ini sebenarnya membarah di dalam masyarakat Malingsia yang majmuk. Apabila Idris Jala bercadang untuk menjual bangunan MAS di jalan Sultan Ismail, maka berderai-derai lah suara-suara unggas di Parlimen. Tak ubah seperti sarkis. Benar, hujah mereka ini ada benarnya. Jual lukisan dahulu sebelum jual bangunan, dan lantik Hassan Merican menjadi pengerusi MAS. Tetapi ini tidak bermakna minda mereka bijak. Saya tetap mengatakan bahawa mereka ini masih terbelenggu dengan nilai kebodohan. Lebih - lebih lagi apabila mereka terbenam di dalam bangunan parlimen. Semakin terbenamlah minda dan daya intelek mereka.

Pada saya, alangkah bijaknya para senator ini jika awal-awal lagi bertegang suara dan merungkai segala kebusukkan MAS sebelum ianya kronik seperti sekarang. Akibat kepentingan perut, mereka bekamkan semua busuk-busuk sebelum ini. Jika mereka menggunakan sedikit kebijaksanaan untuk berhujah berkenaan pembelian RM 8.00 seunit saham dahulu, mungkin keadaan tidak sesukar sekarang. "Encik Roy, dulu senator lain, sekarang senator lain".
Ye ke?. Kalau begitu senator dulu lagi tebal nilai kebodohan mereka berbanding senator sekarang. Ha ha ha.

Menentang cadangan anak Jala berkenaan penjualan bangunan tidak salah. Tetapi pada saya masanya kurang sesuai. Dengan mengungkit sentimen nostalgia kononnya pengerusi dahulu berjanji tidak akan menjual tanah tapak bangunan MAS setelah membelinya dari kerajaan tidak akan menyelesaikan masalah. Senator hanya pandai berbising-bising sahaja tanpa fakta dan cadangan untuk menyelesaikan masalah pokok...-> menyelamatkan MAS.

Idris Jala seorang yang pintar. Dia pintar sebab dia bekerja di SHELL dan menyelamatkan sebuah anak syarikat SHELL yang bermasalah. Ops, saya tidak bermaksud yang semua anak Malingsia yang bekerja dengan syarikat asing pintar-pintar belaka. Tetapi anak Jala ini pintar kerana dia berjaya terpilih di kalangan orang asing yang lagi terrer barangkali untuk memimpin tugas yang besar. Setidak-tidaknya dia dipilih 'berlumba lari' bersama dengan orang luar untuk membaiki sebuah syarikat Internasional yang bermasalah, dan berjaya pula akhirnya.

Tetapi, saya dapati, membawa masuk Idris Jala bukanlah jaminan besar untuk MAS berjaya. Ini di sebabkan di sekeliling Idris Jala terdapat sekelompok puak yang tebal nilai-nilai kebodohan dan telah kenyang betahun-tahun membaham duit syarikat. Bagaimana anak Jala mahu menjalankan tugasnya ?. PM kita mahukan agar tugas Idris Jala tidak di ganggu. Syukurlah. Setidak-tidaknya unggas-unggas di Parlimen dapat di diamkan.

Tetapi, apa yang saya khuatirkan, setelah 2 tahun, Idris ini bukan sahaja akan di kenali sebagai bekas CEO MAS, malah dia barangkali akan di jadikan black goat oleh puak-puak intelek babarian yang masih bernyawa di MAS, termasuk seorang Dr yang ijazahnya meragukan saya. Selepas ini mungkin sedikit duit akan di pam ke MAS. Puak-puak ini akan terus melahap duit ini. Dan jika ini berlaku, MAS semakin sukar di pulihkan untuk jangkamasa 2 tahun yang di berikan kepada anak Jala. Jika MAS masih rugi, orang pasti melihat ianya kegagalan Idris Jala. Sekali lagi puak-puak ini terselamat termasuk Dr tadi.

MAS adalah contoh senario nilai - nilai kebodohan yang nyata yang berlaku di Malingsia. Bukan sahaja intelek-inetelek tinggi di syarikat besar tetapi ianya melanda juga orang-orang yang berdiri hasil sokongan rakyat. Sesungguhnya ada satu punca yang dominan sekali yang membawa kepada nilai kebodohan ini. Puncanya ialah, rakyat tidak dididik bagaimana harus memilih pemimpin.

Contoh paling mudah, cuba buka TV1 setiap khamis jam 9 malam. Setiap kali penceramah keluar, topik yang di bincangkan hanya setakat menjaga keharmonian suami isteri atau bagaimana menjadi Kuntum Khairo Ummah atau bagaimana menjaga tetangga anda. Minda rakyat di mandulkan agar bodoh sama sekali berkenaan seni memilih pemimpin. Bila pemimpin yang di pilih hanya sekadar pandai berpantun di Parlimen, sesekala mengunggaskan diri, maka jangan harap nilai kebodohan dapat di buang dari minda rakyat Malingsia. Kita akan terus jadi bodoh. Berbangga lah !



Pak cik! Consider:)
I see, the people in Malingsia sesetengah is still more in the few remaining selubungi real stupidity. I'm not going to say stupid if they are located in the popular classes berfikiran orthodox and rigid. But the problem, a handful of these people I say he should be in a little luxury class in society. Highly educated, holding the title of Dr and Petah also speak English. I classify these dumb kerana no science but do not know to use it. High licensed, titled Dr. Petah-speaking and English but abusing power, not the stupid name tu?.

Collectively, the values of this folly is not sahaja sesetengah struck high ranking ruling class even those who stood to represent the voice Marhaen values despite also not the same folly. All this is not my only problem andaian. I am also not hurt kerana not seen stupid like them. But the crisis is privatization hanggggat MAS (3R lawyers participate intonation .. he he .. 3R again!) Finally opened my fikrah power to see and judge, little by little tribe-tribe of the intellect is in telanjangkan with stupidity values themselves are very real one.

If my son was to compare them with the cow herd in the meadow, my full confidence and mengishtiharkan Wordpress hadorinya want the cow herd has folly gred slightly lower compared with 3 pieces of 2 of this intellect. Where at least, the cow-cow sempoi though bare with, still know where the grass assess where droppings. Compared with 2-3's tail intellect intellect is, they seem reasonable consideration isolated or completely sterile when the States served by the benefits that millions can not directly membezakan where a single source where a lawful and unlawful sources. Where a trust and where a diversion.

I really do not tergamak for menggelarkan someone is stupid. Especially to groups upper class intellect. The reason, my knowledge is not as good as them. I did not train for their trains. Instead they underarm odor may be more fragrant and my armpits proportional luxury that only the cover Rexona RM 3.80. I also do not complain if their stupidity, they are only troubling themselves. I care what!.

But if I felt stupid banjingan Wordpress-banjingan intellect with serakus dinasor greedy lust, seems to be sucked in tax payer's pocket people like me and the Java-Marhaen Marhaen the other, it is not wrong if I say that they are really dumb again meyusahkan others. Finished!

MAS crisis if the observed, revealing just how corrupt kononya human sesetengah intellect and speaks fluent English. Before the stench was spread 2 MAS 3 weeks off, I still remember how this spooky story when the first royal tercetus Malingsia act buy MAS shares that fell during the rule of Dr. RM M with 8:00 seunit price. This value is actually 100% the value of the stock price. Crazy?. I'm not wise about this sale, but we can see rawaknya Wordpress value of this ignorance has been going on since the first one again. How a bengkrap Syarikat debt which amounted to RM 9 billion was purchased with a value of 100% while the stock price when it was only RM 3.80 seunit. Not to buduh name?. Want to save instinct banjingan or intellectual property interests of the state saving. But this story quiet afterwards.

So a few months off, MAS declare once again that It is already lost interest the second piece of RM 200 million total. Million tuu!. After that, clothing is terungkai intellectual stupidity MAS intellect one by one. Starting with the story of 3 pieces of valuable paintings RM 1.5 million. Once again, how the value of intellectual class stupidity Dr. nesting level in the MAS terkeluar likewise. Maybe other people think super genius. However, I am as Marhaen people who bermentaliti Malingsia 3rd world to this but consider the miscreant Wordpress has a thickened stupid culture. What is least. If there were voices in Parlimen Sarkis desperately wants this painting of millions of ringgit in sales, this Dr. keanak-style Wordpress anakkannya call this painting will not be sold to raise iannya kerana image is worth a berbillion States ringgit. This fact prospered menggeletek my underarm hair.

I have read some cynical opinions on the forums on the Internet regarding the fact this class Senario buffoonery. Is there paintings millions of ringgit will cause travelers flock to foreign menempah airplanes tickets and travel to Malingsia?. Is there paintings if hung on the wall of the house of Munir Majid opss .. .. the name ... will melupuskan debt-billion ringgit berbillion MAS is automatic and restore excessive disadvantageous Antarabangsa before?. Ha ha ha. Apparently Dr. which makes this fact as if it bought a high degree of Kg Cheras Jaya Balakong. Maybe he studied at Universiti Teknologi Great Sedili.

After the story of this painting came out, then all the pus and scab are rotting in MAS has been terkeluar likewise. A journalist MGG Pillai menghuraikan this story with little detail. There sesetengah people do not believe it. But for me, if the location in front of my eyes and senaskah envoy Malingsia a MGG Pillai article, I am more willing to read and trust the writing of this Pillai uncle. But if I play nombor tails, then I will put my trust in Malingsia Representatives.

According to Pillai through writing the MAS chairman and Dom Perignon champagne MAS berbillion loss was not caused an increase in oil prices and excessive adverse Antarabangsa, but It is better to misuse power and boil scandal in the leadership business. The person fitting the waste into the sea due to kecuaian provide royal customs Saudi Arabia eventually appointed as Chief Finance Officer.

Disebalik culture and values prevailing ignorance in the MAS, on the outside are a different story. Culture is really stupid fester in the community that kuliah Malingsia. When Idris Jala bercadang to sell the MAS building in Jalan Sultan Ismail, it was the patter sounds of birds in Parlimen. No change as Sarkis. True, their argument against this is true. Offers paintings before selling the building, and became lantik Hassan Merican pengerusi MAS. But this does not mean they are wise minda. I still said that the they are still bound to the value of ignorance. More - much more if they are immersed in the parliament building. More terbenamlah minda and power of their intellect.

Me, it would be wise if the senators are beginning again bertegang voice and kebusukkan MAS merungkai all before It is chronic like now. As a result of stomach interests, they are all rotten bekamkan rot before. If they use a little wisdom to berhujah RM 8:00 regarding the purchase of shares seunit first, maybe not sesukar current situation. "Encik Roy, was another senator, now the other senators".
Ye ke?. Then once again senators thick proportional value of their ignorance senator now. Ha ha ha.

The net reserves opposed regarding the sale of children is not wrong building. But in my time not appropriate. With sentiments of nostalgia brought kononnya pengerusi previously promised not to sell the MAS building site after the purchase of the kingdom will not solve the problem. Senators just clever-noise berbising sahaja without facts and reserves to solve the main problem saving ...-> MAS.

Idris Jala was a smart. He's smart because he worked in SHELL and save a child's troubled Syarikat SHELL. Ops, I did not mean that all children Malingsia working with foreign States alone smart. But this kid smart Jala kerana berjaya selected him among strangers again terrer perhaps to lead a major task. At least he was selected 'berlumba run' together with outsiders to repair a troubled international States, and also triumphed at last.

However, I found, brought in Idris Jala is no guarantee of triumph for the MAS. This caused Idris Jala around a group of thick tribe values have been full of ignorance and betahun-year money membaham States. How Jala Want children carry out their duties?. PM we desperately wants to work on Idris Jala was not alone. Thankfully. At least birds in Parlimen be set aside.

But what I khuatirkan, after 2 years, this is not sahaja Idris will be recognized as a former CEO of MAS, in fact he probably will be made black goat-tribe by tribe babarian intellect which still alive in the MAS, including a Dr that I doubt diplomas . After a little money may be at pam to MAS. Tribe, this tribe will continue to devour this money. And if this applies, the more difficult in the MAS restored for 2 years jangkamasa given to children Jala. If the MAS is still a loss, someone must have seen It is the failure of Idris Jala. Once again this tribe tribe-including Dr. terselamat earlier.

MAS is an example senario value - the value of real ignorance prevailing in Malingsia. Not sahaja intellectual high in Syarikat inetelek great but It is also plagued the people who stood the bulwark of the people. Indeed there is one very dominant stem that leads to the value of this foolishness. Puncanya is, people are not taught how to choose a leader.

The simplest example, cuba open TV1 every Saturday at 9 pm. Every time the speaker out, bincangkan topics in maintaining harmony setakat only husband and wife or how to become Kuntum Khairo Ummah or how to keep your neighbors. Minda kills people in order to completely fool the art of choosing leaders regard. When the leader in intelligent simply select berpantun in Parlimen, sesekala mengunggaskan self, so do not expect the value to the waste of stupidity of the people Malingsia minda. We will continue to be stupid. beProud


Source

0 komentar:

Posting Komentar

 

Site Info

MALINGSIA HARAM!!!

MALINGSIA HARAM!!!
MALINGSIA HANYA NEGARA BODOH DAN PLAGIAT

INDONESIA MOVE ON Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template